همه یا هم برای نابودی مغالطه

گفتگو شاید شیرین ترین ثمره‌ی روابط انسان ها باشه. هر آدمی برای خودش طور خاصی دنیا رو میبینه و عالمی داره و صد البته اشتراکات زیادی توی این عوالم هست و همین اشتراکات هست که باعث شروع گفتگو میشه. 
ولی خب بیایم همه باهم صداقت داشته باشیم :) ینی واقعا چیزی که درونمون هست ابراز کنیم و دربارش حرف بزنیم. به خودمون دروغ نگیم و باعث گفتن دروغ به دیگران نشیم... بگذریم این خودش خیلی بحث طولانی میشه و در حد مقدمه‌ بود.
بحث مغالطه خیلی بحث شیرین و در عین حال درد آوری هست. 
یه تعریف ساده برای مغالطه میتونه منحرف کردن اذهان از توجه کردن به استدلال مطرح شده و یا موضوع موردبحث برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه  باشه. ملموس ترین موردش،  برانگیختن احساسات هست برای اینکه فکر رو از کار بندازن و حرف خودشون رو به کرسی بنشونن. 
مثلا این که اون همه بچه‌ی بیگناه و دختر معصوم توی هلوکاست مرد پس خدا کجا بود که نجاتشون بده! پس خدایی وجود نداره. کاری به درستی یا نادرستی این فرضیه ندارم ولی این که اینجا استدلالی اقامه نشده و با برانگیختن احساسات خواسته به نتیجش برسه یه نوع مغالطه است.
در کل توجه به مغالطات و این دست مطالب میتونه به ما کمک کنه ورودی های ذهنمون رو بیشتر کنترل کنیم. به نظرم توی این دنیایی که از خود صبح تا قبل از روی هم گذاشتن پلک ها با بمباران اطلاعات روبروییم این دست کنترل ها و مواظبت ها به ما برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب خیلی کمک میکنن.
اگه بخوام از دید شخصی که مغالطه میکنه نگاه کنم، خب مسلما، یه آدمی که قصد فریب نداره هیچ وقت نمیاد بگه من میخوام مغالطه کنم. به نظرم اکثر مغالطه هایی که صورت میگیره اگه از روی بدذاتی و فریب نباشه حاصل دو چیزه،‌ یکی جهل و دیگری تعصب. آدم وقتی از موضوعی اطلاع دقیقی نداره و میخواد اون موضوع رو ثابت کنه به ناچار و ناخوداگاه به مغالطه پناه میبره و همچنین وقتی شما نظر خودت رو حق مطلق میدونی و همه‌ی نظرات دیگر رو غلط میدونی در مواجه با یک استدلال یا نظر نو راهی جز مغالطه برای رد کردنش نداری. 
این جا نقش نمیدانم چقد پررنگ میشه واقعا! 
حالا این فایل صوتی که الان ادرسش رو میزارم خیلی جامع نیست ولی برای شروع توجه به همچین مسئله‌ای خیلی به درد بخور هست. 
از سایت صدانت این رو برداشتم که این سایت رو  اینجا معرفیش کردم.
و صدا هم از اقای ایرج شهبازی هست. که خودم اشنایی قبلی باهاشون ندارم ولی استفاده کردم واقعا از این سخنرانیشون.
لینک دانلود: اینجا 
برای دیدن لیست مغالطه هایی هم که توضیح داده شده میتونید به اینجا برید. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

موجود سیری ناپذیری به اسم انسان

برای همه‌ی سرگشتگان این دنیا، دنیای من!، ...

زمستون